1. Sistemele
inginereşti, tehnice,
tehnologice, de producţie. Ingineria sistemelor, managerială, economică.
Definiţii
Sistemele inginereşti sunt caracterizate
printr-un grad mare de complexitate
Sistemele tehnice, înglobate într-un
sistem de acţiune eleme , permit realizarea celor mai diverse funcţii cerute de
viaţa social-economică.
Sistemele tehnologice permit realizarea unor
funcţii de transformare specifice activităţilor de tip producţie sau
comercializare.
Sistemele de producţie sunt exemplu pentru
sistemele de acţiune, ele înglobează ca o componentă fundamentală operatori
umani, ceea ce le conferă o funcţionalitate şi o complexitate cu mult mai mare
decât a sistemelor tehnologice şi tehnice pe care le încorporează.
Ingineria sistemelor are ca obiect proiectarea
şi realizarea sistemelor compuse din om si sisteme tehnice sau tehnologice .
Optimalitatea este problema centrală a teoriei şi ingineriei sistemelor.
Ingineria managerială presupune conducerea
inginerească, direcţionare, control şi efort tehnic aplicat unui sistem total
în scopul de a realiza şi întreţine integritatea tehnică a unui sistem
specific, corelat cu proiectarea configuraţiei, siguranţei şi performanţei.
Ingineria economică este disciplina care se
concentrează pe aspectele economice ale ingineriei. Acest lucru presupune
evaluarea sistematică a costurilor şi beneficiilor proiectelor tehnice propuse.
2. Caracterizarea ingineriei industriale la
începutul mileniului 3
Cateoria
de inginerie
|
Obiectul
principal
de studiu
|
Inginerie
(%)
|
Management
(%)
|
Economie
(%)
|
Alte domenii
(%)
|
Ingineria
tehnică
|
Sistemele
tehnice
|
80
|
5
|
5
|
10
|
Ingineria
tehnologică
|
Sistemele
tehnologice
|
80
|
5
|
5
|
10
|
Ingineria
industrială
|
Sistemele
de producţie
|
75
|
10
|
10
|
5
|
Ingineria
sistemelor
|
Siteme om-maşină,
mediu foarte complexe
|
65
|
15
|
10
|
10
|
Ingineria
economică
|
firme de producţie,
servicii, comerţ
|
40
|
30
|
20
|
10
|
3. Noţiuni de caracterizare a sistemelor -
Sistemul şi I2 – I11
SISTEMUL reprezinta
o mulţime de elemente, care, în
limitele unor condiţii specifice de timp/ spaţiu/ funcţionează, având ca finalitate obţinerea
unui rezultat concret. (CONŞTIENT!)
I2 IERARHIA sistemului – INFINITĂ
I3 INTEGRALTATEA sistemului - Proprietăţi
specifice diferit de elementele sale componente,
I4
OBSERVATORUL sistemului – Element/ sistem/ subsistem activ , conştient, plasat
interior/exterior sistemului, furnizor de informaţii necesare .
I4 FRONTIERA sistemului – delimitează sistemul de
Mediul de acţiune .
I5 MEDIUL sistemului - domenii ale spaţiului/
timpului/ resurselor/ delimitate funcţional prin:
a) Interfeţe de conexiune ;
b) Frontiere definite de un observator.
Acţiunile/conexiunile se asigură prin
interfeţe specifice fiecărui sistem în parte.
I6 STRUCTURA sistemului.
Structura determină: Identitatea sistemului
Conectivitatea sistemului
Funcţionalitatea sistemului în
ciclul de viaţă.
I7 RESURSELE sistemului : - RESURSE INTERNE
- RESURSE EXTERNE
- REZERVE
I8 CICLUL DE VIAŢĂ A sistemului : -
Naşterea sistemului
- Creşterea/structurarea
sistemului
-
Maturitatea sistemului
-
Declinul sistemului .
I9 FUNCŢIA GLOBALĂ A
sistemului.- Ansamblul de
proprietăţi utilizate corespunzător cerinţelor consumatorilor, a
mediului extern/ intern, şi finalităţii sistemului considerat.
I10 CALITATEA sistemului - ∑ caracteristicilor unui sistem care reprezintă o stare a
acestuia, mai mult sau mai puţin depărtată de un nivel mediu , determinată în
vederea satisfacerii necesităţilor
consumatorilor, în diversele etape de viaţă ale sistemului.
I11 Poziţia sistemului
în raport cu mediul extern depinde de raportul:
(nivelul calităţii / consumul de resurse necesar realizării
calităţii S)
4. Clasificarea sistemelor
CLASIFICAREA
Sistemelor – RELATIVĂ → CRITERIILE SUNT INFINITE.
A) După
mulţimea componentelor: FINITE/ INFINITE
B) După
relaţiile cu mediul extern: ÎNCHISE/ DESCHISE
C) După
influenţa factorului timp: STATICE/ DINAMICE
D) După
gradul de stabilitate în timp: STABILE/INSTABILE.
E) După
coeficientul
de complexitatea S: SIMPLE/ COMPLEXE
F) După
gradul
de cunoaştere a
structurii S: DETERMINISTE/ PROBABILISTE
G) După
natura relaţiilor (modelelor matem.) S: LINIARE/ NELINIARE
SISTEMELE SOCIALE - ∑ sistemelor
din subordine + OM.
SISTEMELE ECONOMICE
→ sisteme
de acţiune definite în două accepţiuni:
În sens restrâns:
sisteme destinate unui scop bine definit:
sistemul de asigurări, sistemul. financiar-bancar,
sistemul de telefonie.
În sens larg: sisteme
destinate unor scopuri multiple:
sistemele
de producţie
–comercializare.-consum.
5. Entropia sistemelor. Holismul
Entropia sistemelor
Entropia unui sistem este
o noţiune care desemnează gradul de dezorganizare a unui sistem, de
nedeterminare a unei situaţii. Ea se
află în raport invers proporţional cu cantitatea de informaţie de care se
dispune pentru organizarea şi conducerea acestuia.
Noţiunea de entropie a
fost definită pentru prima dată în fizică, ulterior s-a observat, că degradarea
nu afectează numai energia, ci şi structurile materiale .
În prezent se acceptă faptul
că entropia trebuie definită cu ajutorul probabilităţii de apariţie a gradului
corespunzător de dezordine în sistem.
Interpretarea
informaţională a conceptului de entropie are importante implicaţii asupra
arhitecturii sistemelor informaţionale şi a coordonării interne a subsistemelor,
fapt ce se reflectă direct în conducerea sistemului economico-social la toate
nivelurile. În organizarea şi conducerea unui sistem economico-social trebuie
să se ţină seama de stările entropice ale acestuia, stări care pot provoca
perturbaţii în funcţionarea normală a sistemului respectiv cu efecte negative
corespunzătoare în folosirea muncii sociale.
Holism
Etimologia cuvântului
holism porneşte de la grecescul holos
care înseamnă tot, întreg, tot, total.
ldeea centrală a
holismului este aceea că sistemele
naturale, precum şi
proprietăţile lor, ar trebui să fie privite ca întreguri, nu ca colectii de
piese disparate. Aceasta include adesea părerea că sistemele funcţionează ca într-un fel
întreguri şi că funcţionarea acestora nu poate fi pe deplin înţeleasă doar în
termeni de părţi componente acestora-
Conceptul
filosofic de holism este diametral opus atomismului
sau reducţionismului.
Holiştii
afirmă că întregul este în realitate mult mai mult decât o simplă sumă a
părţilor sale.
- În sens general: conceptul de holism este uneori utilizat ca sinonim cu abordarea
sistemică sau cu gândirea complexă.
6. Model structural pentru sistemele concrete
(figura a şi b şi descriere succintă)
Programe de funcţionare PF
Conexiuni / relaţii interne RI
Structura SC generata de RI C Sistem
concret SC
7. Conceptele I care guvernează sistemele
concrete: structura, conexiunile, cererea şi oferta, variabilele de performanţă
CONCEPTELE care guvernează sistemele concrete A / sistemele concrete N :
STRUCTURA
sistemului
concrete este dată de DECOMPOZABILITATE sistemelor
concrete în
componente C, omogene/ neomogene ale căror interacţiuni sunt mai puternice
decât RE
Orice sistem care are în
componenţă sistemul om interconectat cu orice sistem tehnic sau tehnologic are
în structură:
·
Subsistem / sistem de autoconducere care :
- Procesează informaţia utilizând
C, PT ,
- Elaborează/ transmite comenzi Pf către subsistemul / sistemul de execuţie.
- Numărul/ complexitatea c depind de funcţiile sc/ scopul, misiunea /
obietivele sistemului concret
·
Subsistemul/ sistemul de execuţie are în structură:
- Subsistemul informaţional care procesează parţial transferul de
informaţie destinat controlului proceselor din subsistem, asigurând
funcţionarea subsistemului,
- Subsistemul operaţionalcare procesează informaţia, energia, substanţa în
conformitate cu Pf,, utilizând RI
Conexiunile externe re sunt de tip:
-substanţial (masă,volum,greutate, ) -
energetic(forţă, putere, camp)
-informaţional(ordonanţare, bit) - relaţional( resurse umane)
Re exprimă:
- cererea sistemului concret în raport cu mediul său extern adică INTRĂRILE
ΣU
- oferta sistemului concret pentru mediul său extern adică IEŞIRILE ΣY
Variabilele de
performanţă YP se modifică în funcţie de efectul acţiunii conexiunii
inverse asupra sistemului concret
Conexiuni
negative – asigură stabilitatea structural- funcţională a sistemului
Conexiuni
pozitive - asigură dezvoltarea funcţional –structurală a sistemului
concret permite stabilitatea / instabilitatea – distrugerea / autodistrugerea
Relatiile Externe exprimă:
- CEREREA sistemului concret ÎN RAPORT CU MEDIUL SĂU
EXTERN
- OFERTA sistemului concret PENTRU MEDIUL SĂU EXTERN
8. Conceptele II care guvernează sistemele
concrete: câmpul, programe de funcţionare, procesele de transformare, funcţia
globală, evoluţia în ciclul de viaţă
CÂMPUL
sistemului concret – o regiune din spaţiu, generată
în timp de sistemul
concret, în care îşi poate exercita acţiuni energetice,
substanţiale/ sau informaţionale specifice asupra unor componente ale sale, sau
asupra mediului extern, atunci când acesta se află în anumite stări .
PROGRAMELE
DE FUNCŢIONARE - sunt structuri informaţionale care asigură
funcţionarea sistemului concret:
-
de structurare/restructurare şi de funcţionare
a sistemului
concret, iar ca provenienţă pot fi:
programe memorate de componentele conrxiunii
ale sistemului
concret,
programe generate de efectul legilor
naturii, legile societăţii,
programe ordonate de suprasistemul căruia îi
aparţine sistemului
concret
-
de destructurare a sistemului concret în cadrul Me
după încetarea funcţionării cu restructurare a sistemului concret.
PROCESELE
DE TRANSFORMARE sunt
succesiuni ale STĂRILOR prin care trece sistemul
concret
STARE – mulţime de
proprietăţi importante ale sistemului concret la un anumit moment dat
Tipuri
de procese de transformare:
- Procese de autoconducere/ conducere din
exterior
- Procese de execuţie
FUNCŢIA
GLOBALĂ A UNUI SISTEM CONCRET Fg
reprezinta aptitudinea sistemului concret
de a realiza Σ YP stabilite prin obiectivul sistemului concret
în mediul său intern / extern.
Evoluţia sistemelor în
ciclul lor de viaţă
- Durata ciclului de viaţă
- Durata ciclului de viaţă
- Evoluţia sistemelor în
succesiunea ciclurilor de viaţă ale generaţiilor se bazează pe trei tipuri de
mecanisme: - evoluţie în câmp
- evoluţie cu
autoregrare concurenţială
- evoluţie cu
autoregrare concurenţială în câmp favorabil
9. Modelul sistemului
concret şi clasificarea
modelelor
MODELUL
sistemului concret Este
un sistem teoretic cu ajutorul căruia pot fi studiate şi previzionate indirect
proprietăţile / funcţionarea sistemului concret original, cu care
modelul prezintă o anumită analogie.
CLASIFICAREA
MODELELOR
1. După
relaţia model-sistem real.
Imitative
- fotografii, înregistrări video/audio,
desenul tehnic al produsului, model fizic.
Analogice - guvernate de aceleaşi legi specifice ca şi
ale sistemului
concret, modele cibernetice, modele electrice pentru
procesele de curgere a fluidelor.
Simbolice - utilizează simboluri
standardizate specifice.
Iconografice: structura cinematică a
unui
mechanism, schema electronică a unui televizor.
Procedurale: etape în rezolvarea unei
probleme, sisteme procedurale utilizate într-o activitate.
Logice: relaţii calitative între
procese/variabilele care-l caracterizează.
Matematice: relaţii matemetice între
variabilele unui proces
2. După
utilizare: Modele descriptive – utilizate în
cunoaştere
Modele
operaţionale – utilizate în acţiune
Modele
de execuţie
Modele de simulare
Modele
decizionale
3.
După apariţia variabilei timp în model:
Modele statice (neglijează variabila timp)
Modele dinamice (timpul este o variabilă a
modelului)
4.
După categoriile de cauzalitate:
Modele deterministe (se cunosc în totalitate
cauzele –certitudine)
Modele probabiliste ( se cunosc parţial
cauzele – risc)
Modele vagi (fuzzy) – se cunosc parţial
cauzele procesului)
10.
Legi universale
ale sistemelor I: Legea imerfecţiunii perfectibile, Legea competitivităţii
durabile, Legea autoreglării mediului
Legile universale ale
sistemelor
•
Sunt valabile pentru întregul univers/ multivers.
•
Abordează realitatea infinită în relaţia
spaţiu-timp-resurse
•
Explică devenirea, mişcarea în orice domeniu
•
Permit evaluarea calitativă a fenomenelor/ proceselor în
orice domeniu natural/ artificial.
•
Pot fi enunţate calitativ
1. Legea imerfecţiunii perfectibile: orice SR este IMPERFECT, dar PERFECTIBIL /
AUTOPERFECTIBIL din exterior /interior în SPAŢIU-TIMP-RESURSE, prin cicluri
procesuale de îmbunătăţire a capacităţii concurenţiale (c), şi prin generaţii
succesive (g).
2. Legea competitivităţii durabile :
Orice SR cu o structură,
tipologie / obiective, care dispune de o capacitate concurenţială peste un
anumit nivel / prag critic, învinge în competiţia cu alte SR aflate în mediile sale externe, structurate
în spaţiu-timp-resurse, şi stăpâneşte/ocupă durabil aceste zone, prin
generaţiile sale succesive
3. Legea autoreglării mediului :
Mulţimea SR definite printr-o structură, tipologie/ obiective
proprii, distincte, specifice, interacţionează continuu, înmediul
spaţiu-timp-resurse, determinând prin cooperare (sinergie)/ prin
confruntare(competiţie) evoluţii, în mediul intern/ extern.
11.
Legi universale
ale sistemelor II: Legea ciclului de viaţă
Legile universale ale
sistemelor
•
Sunt valabile pentru întregul univers/ multivers.
•
Abordează realitatea infinită în relaţia
spaţiu-timp-resurse
•
Explică devenirea, mişcarea în orice domeniu
•
Permit evaluarea calitativă a fenomenelor/ proceselor în
orice domeniu natural/ artificial.
•
Pot fi enunţate calitativ
Legea ciclului de viaţă :
Orice SR cu o structură, tipologie/ obiective
distincte, parcurge treiperioade ale ciclului său de viaţă: STRUCTURARE –
FUNCŢIONARE CU RESTRUCTURARE/ AUTORESTRUCTURARE PERIODICĂ – DESTRUCTURARE;
duratele acestor perioade depind de capacitatea concurenţială/ de
competitivitatea sistemului în mediile sale externe.
12.
Legi specifice
organizării/funcţionării
sistemelor: Legea varietăţii şi a conexiunilor inverse
În categoria legilor
specifice organizării/ funcţionării sistemelor se evidenţiază:
1. Legea varietăţii, descoperită de Ashby Ross;
În cadrul unui SR în
varietatea elementelor de ieşire din sistem, poate fi modificată numai prin
modificarea varietăţii elementelor de intrare în sistem.
Elementul opus varietăţii
este CONSTRÂNGEREA.
Ea reprezintă o RELAŢE
între două mulţimi, componente ale unui SR; această relaţie determină reducerea
varietăţii unei mulţimi datorită varietăţii celeilalte.
Constrângerile, sub
aspectul intensităţii lor, pot fi: slabe
/ tari.
Varietatea unui SR , în
acţiune, se modifică în mod cotinuu sub influenţa inputuri-lor .
Cu cât numărul
constrângerilor este mai mare, cu atât SR se manifestă printr-o varietate mai
redusă de acţiuni
2. Legea
conexiunilor inverse
Norbert Wiener: Orice sistem
conţine cel puţin o buclă de reacţie (feedback).
Existenţa feedback-ului asigură supravieţuirea S în mediul
înconjurător.
Acţiunea ME asupra S,
necesită un răspuns din partea acestuia/ o acţiune de adaptare a S la noile
condiţii impuse de ME.
13.
Modelarea şi nivelurile modelării.
Etape de construire a modelelor
Modelarea
Modelul sistemului
concret este un sistem teoretic (logico-matematic) sau fizic cu ajutorul căruia
pot fi studiate şi previzionate indirect proprietăţile şi functionarea
sistemului original, cu care modelul prezintă o anumită analogie.
Modelarea este
cunoaşterea realităţii mijlocită de unul sau mai multe modele ale sistemului
original.
Simularea este
experimentarea realizată pe unul sau mai multe modele adecvate sistemului
original.
Nivelurile modelării
Nivel
|
Model verbal
|
Modele ştiinţifice
convenţionale
|
Descriptive
|
Descrierea a ceea ce
observatorul percepe –
supuse excluziunii
şi agregării
|
Modele iconografice – scala
realităţii se modifică şi de obicei
unele proprietăţi sunt ignorate
|
Analogice
|
Comparaţia situaţiilor
observate cu o situaţie
analoagă
|
Modele analogice - un set de
proprietăţi
este reprezentat de un altul
|
Relaţionale
|
Relaţiile influenţate sunt
Implicate între elementele
situaţiei decizionale –
aceste relaţii pot fi
cuantificate
|
Modele simbolice - simbolurile
sunt folosite pentru descrie
relaţiile
dintre elemente în decizii
|
Etape de construire a
modelelor
A. Stabilirea obiectivelor
modelului (didactice sau analitice)
B. Analiza problemei de
rezolvat (de modelat):
- identificarea problemei;
- delimitarea spaţială, temporală şi funcţională;
- alegerea variabilelor relevante, a mărimilor de intrare, de
stare şi de ieşire.
C. Sinteza procesului
modelat - se alege prin analogie un model calitativ şi se construieşte unul
specific (calitativ) prin stabilirea legăturilor funcţionale între mărimile
evidenţiate anterior - modelul cantitativ se stabileşte prin algoritmi, prin
cuantificarea relaţiilor, parametrilor şi prin raţionalizarea modelului
calitativ;
D. Verificarea modelului -
teste pe un set de date de intrare pentru care rezultatele sunt cunoscute, şi
verificarea logicii structurale
E. Validarea modelului -
teste pe mai multe variante corespunzătoare situaţiilor posibile - definitivarea
structurii modelului
F. Implementarea modelului
- utilizarea modelului în conformitate cu destinaţia prevăzută în prima etapă.
14.
Experimentarea
şi simularea. Avantajele şi dezavantajele simulării
Simularea oferă o serie
de avantaje:
- prin formularea şi
experimentarea unor modele se pot aduna în mod sistematic date concludente şi
adeseori sugestive;
- în general prin
simulare se pun in evidentă acele variabile care au o semnificaţie mai
deosebită pentru studiul fenomenului real, punându-se în lumină şi legăturile
dintre variabilele respective;
- ea permite intuirea
fenomenelor reale şi prin urmare are şi un caracter instructiv;
- permite controlul
asupra timpului, prin care fenomene care pot dura foarte mult pot fi studiate
în câteva minute;
- se poate interveni în
model ori de câte ori este necesar fără a produce perturbări asupra
desfăşurării fenomenelor din mediul real.
Simularea cu ajutorul
computerului mai are unele avantaje
suplimentare:
- posibilităţi de
cuantificare a tuturor variabilelor;
- mare precizie a
calculelor;
- scara mare de variaţie
a valorilor variabilelor;
- mare viteză de
efectuare a calculelor;
- corectarea uşoară a
simulării;
- stocare simplă a datelor.
Simularea are şi limite.
Dacă un sistem este
foarte complicat, mult prea complicat pentru a putea fi stăpânit cu mijloace
matematice adecvate, atunci şi analiza oricăror date obţinute prin simulare va
fi foarte dificilă. Simularea oferă o cale de evaluare a unei soluţii, dar nu
generează soluţii tehnice.
Una din piedicile majore
ce stau în calea unei perfecte simulări este aceea că modele care se
construiesc au o comportare la fel de greu de stăpânit ca şi fenomenele reale
pe care le simulează.
15.
Obiectivele şi
etapele simulării
Obiectivele simulării
1. Descrierea (definirea) unui sistem existent.
Acesta este un caz curent întâlnit în practică, prin care se caută modelarea
fenomenelor care se produc în prezent, cu scopul de a vedea cam care ar fi
comportarea lor în anumite condiţii date.
2.
Explorarea unui sistem imaginar. În acest caz se caută să se vadă cam ce efecte
ar avea în viitor una sau mai multe măsuri sau acţiuni ce ar avea loc în
prezent.
3.
Proiectarea unui sistem mai bun. Aceasta se bazează pe combinarea primelor două
obiective şi formularea unor concluzii, respectiv măsuri, care să conducă la o
mai bună comportare în viitor a unor sisteme, sub anumite solicitări faţă de
care reacţia prezentă este considerată nesatisfăcătoare.
Etapele simulării:
1. definirea problemei, care
trebuie să fie făcută clar, precis, concret, în cuvinte şi termeni cunoscuţi,
cu precizarea oricărui fel de limitări ce se cer a fi luate în considerare;
2. formularea modelului,
incluzând precizarea ipotezelor, alegerea criteriului (sau criteriilor) de
optimizare şi alegerea procedeelor practice de lucru;
3. construirea schemei
logice care să stabilească legăturile (relaţiile) funcţionale dintre elementele
componente ale sistemului ce urmează a fi simulat;
4. determinarea
elementelor de intrare pentru programul sau modelul de simulare;
5. testarea modelului,
respectiv compararea comportamentului său actual cu cel al modelului;
6. realizarea simulării,
în mai multe etape, în diferite condiţii, analizarea rezultatelor simulării şi
eventual, modificarea soluţiei supusă evaluării;
7. reluarea simulării în
scopul testării noilor soluţii;
8. validarea simulării,
stabilirea nivelului pentru care evaluarea simulării este considerată corectă.
16.
Simularea
analogică şi numerică
Simulare:
a.
Analogică, atunci când modelul sistemului real este un
model fizic, iar experimentarea asupra modelului utilizează un echipament
specific
b. Numerică, atunci când modelul
sistemului real este un model logico-matematic, iar experimentarea asupra
modelului utilizează în general un computer
a. de tip joc, când se acordă valori arbitrare variabilelor din
model, se realizează eperimente pe model urmărindu-se efectul asupra unei sau
mai multor performanțe, respectiv funcții obiectiv;
b. Monte Carlo, când se
asociază unei probleme deterministe un model aleatoriu și, prin generarea unor
variabile aleatoare/pseudoaleatoare legate funcțional de soluție, se realizează
experimente pe model și se furnizează informații despre soluția problemei
deterministe;
c. de tip scenariu
reprezintă o situație trecută sau viitoare pe care participanții la joc, care
preiau un rol, trebuie să o dezvolte în diferite alternative posibile pornind
de la situația inițială;
d. de tio joc de
întreprindere este un caz particular al simulării de tip scenariu care permite
simularea dinamică a unor decizii secvențiale, în scopul instruirii/autoinstruirii,
fundamentării deciziilor la nivel de firmă/funcții ale întreprinderii, în
condiții concurențiale de confruntare sau cooperare;
e. de tip animație care este
realizată cu modele tot mai complexe și performante de grafică 2D/3D, fiind
desfășurată interactiv cu operatorul care studiază, învață etc.
17.
Optimizarea.
Căi de optimizare
Optimizarea constă în general în
extremizarea (maximizarea/ minimizarea) raportului
dintre performanţele sistemului şi consumul de resurse, după criterii specifice
diferitelor categorii de sisteme.
Căi de optimizare a sistemelor concrete artificiale Sca:
a. Optimizarea
structural-funcțională, care constă în determinarea corelației optime între
funcția globală Fg și structura sistemului , având drept citeriu minimizarea
consumului de resurse pentru realizarea Sca la un nivel de calitate impus
consumatori/utilizatori din piața țintă.
b. Optimizarea funcționării,
constă în determinarea proceselor de transformare Pt optime, a programelor de
funcționare Pf și deciziilor optime ale sistemului pentru a realiza anmite
obiective prestabilite și anumite conexiuni externe/interne Re/Ri , la
componente C date ale sistemului, având drept criteriu maximizarea
competitivității.
18.
Modele ale
întreprinderii: Modelul “black-box” şi “cutie albă”, Modelul Meleze şi Lemoigne
A. Modelul
"black-box"
Se utilizează în cazul în
care nu ne interesează decât intrări şi ieşirile sistemului şi eventual
variabilele exogene, care pot influenţa evoluţia sistemului, precum şi
variabilele de stare care pot influenţa sistemele adiacente, şi prin aceasta
comportarea globală a sistemului general (în care sistemul dat se consideră
parte componentă). Un astfel de model este des utilizat în studiul sistemelor
economico-inginereşti datorită simplităţii şi clarităţii lui.
B. Cutie albă
Concept şi metodă de
analiză utilizate în abordarea sistemică, opus conceptului de cutie neagră,
prin care se poate prevedea funcţionarea internă a unui sistem prin studierea
caracteristicilor ansamblului de elemente (subsisteme) care îl compun.
C. Modelul Meleze
Subsistemele care sunt
puse în evidentă sunt:
1. sistemul fizic
producţie-distribuţie;
2. sistemul de
exploatare, control;
3. sistemul de gestiune;
4. sistemul de
dezvoltare;
5. sistemul de inovare.
C. Modelul Lemoigne
Subsistemele care sunt
puse în evidentă sunt:
1. sistemul de
finalizare;
2. sistemul de concepţie;
3. sistemul de decizie;
4. sistemul de informare;
5. sistemul de operare.
19.
Structura întreprinderii sub aspect
organizatoric şi informaţional
Structura întreprinderii
1. Sub aspectul organizatoric:
structura generală compusă din:
a. Structura organizatorică, definită de ansamblul
posturilor, compartimentelor şi relaţiilor dintre acestea orientate spre
îndeplinirea misiunii şi obiectivelor
întreprinderii; are în componenţă:
i.Structura de autoconducere
ii.Structura de execuţie
:
Ø Structura de concepţie şi producţie
Ø Structura funcţională, care poate include şi
structura social-culturală
b. Structura fizică de
producţie şi comercializare având drept componente elementare sistemele tehnice ale
posturilor de transformare / locurilor de muncă şi
interconexiunile substanţiale, energetice, informaţioanel ale acestora.
2. Sub aspectul informaţional, conform căruia
întreprinderea este un sistem cibernetic ce realizează continuu transfer reciproc
de informaţii între subsistemele componente şi între acestea şi mediul extern,
pentru a se asigura autoconducerea previzională, autoinstruibilă, adaptivă şi
optimală.
i.Sistemul de autoconducere cu autoconducerea:
1. Strategică 2.Tactică 3.Operativă
ii.Subsistemul de execuţie cu subsistemul:
1. Informaţional
2. Operaţional
20.
Timpul de răspuns al sistemului şi minimizarea
acestuia
Timpul de răspuns
al sistemului TRS:
TRS
= T(informaţii) + T(deecizii)+ T(execuţie) → min
TRS
= tccpt + tîpe +tt +tr
unde:
tccpt = timpul de
colectare, control, prelucrare/transmitere a datelor /SO, SI, Manag.
tîpe, = timpul de
inregistrare a datelor, prelucrare/ elaborare a deciziilor –SI/Manag
tt = Timpul necesar
transmiterii deciziilor Manag/SI/ CO/
SE.
tr = Timpul de reacţie al
SO
Minimizarea TRS se poate realiza
DACĂ:
La nivelul
compartimentelor şi la nivelul intreprinderii se asigură în mod continuu
SUCCESIUNEA REGLĂRILOR :
1. REGLARE PREVIZIONALĂ
(ANTICIPATIVĂ – ADAPTIVĂ) – prognoze, marketing previzional, planificare
strategică, planificarea afacerilor, planificarea activităţilor, contractare cu
clienţii.
2. REGLARE INTRĂRI
(PREVENTIVĂ) – derularea previzională şi fermă a contractelor în piaţa
furnizorilor, asigurarea capacităţii de plată a intreprinderii.
3. REGLARE PROCESE /
STRUCTURI INTERNE (OPERAŢIONALĂ) – managementul dinamic, participativ la toate
nivelurile de conducere din intreprindere
4. REGLARE IEŞIRI (POST
OPERAŢIONALĂ) – marketingul opeaţional, pe derulare previzională flexibilă a
vânzărilor dar şi a incasărilor în piaţa clienţilor, cu efectuarea încasărilor
după livrare şi recepţia la clienţi.
5. REGLARE INTEGRATIVĂ
(PILOTAJ) – pentru creşterea neîntreruptă a competitivităţii intreprinderii.
21.
Variabilele de
performanţă şi componentele locului de muncă
Variabilele de performanţă Yp pentru un loc de munca pot fi
:
- varietatea operaţiilor
tehnologice k realizabile pentru procesarea reperelor j
din compoenţa produselor i;
- cantitatea procesată
definită prin debitul procesării Qik;
- norma de timp a
operaţiei tehnologice NTjk (sau norma de producţie NPjk);
- calitatea procesării
definită în mod specific tipului de operaţie k (ex. precizia procesării [± mm]);
- costul tehnologic al
opeaţiei Ctjk;
- eficienţa locului de
munca cum ar fi productivitatea muncii
Componentele locului de munca sunt:
- operator (om) O,
- sistemul tehnic ST,
compus din
- utilajul tehnic UT compus
din M(A)T şi ET
- mobilierul tehnologic MT.
În cazul operaţiilor de
fabricare, UT are în componenţă maşina
sau aparatul de transformare M(A)T şi echipamentul tehnologic ET a căror
funcţionare necesită în general transferul din exterior al unei energii primare
E1. Acestea cuprind, de regulă, un echipament de acţionare şi comandă EAC şi un
echipament de semnalizare şi informare ESI.
În cazul muncii
intelectuale, preponderente se prelucrează informaţia, UT este suportul
specific acestor procesări.
22.
Modelul
structural al locului de muncă (figura şi descriere succintă)
Pentru LM productive,
obiectivul transformării constă realizarea prescripţiilor:
·
Planului şi programului de producţie,
·
Documentaţiei tehnice, tehnologice şi de producţie,
·
Normelor de securitate şi igiena muncii,
·
Cu productivitate optimă şi eficienţă maximă
Variabilele de performanţă Yp pentru un LM pot fi
- varietatea operaţiilor tehnologice k realizabile pentru procesarea
reperelor j din compoenţa produselor i;
- cantitatea procesată definită prin debitul procesării Qik;
- norma de timp a operaţiei tehnologice NTjk (sau norma de
producţie NPjk);
- calitatea procesării definită în mod specific tipului de operaţie k (ex.
precizia procesării [± mm]);
- costul tehnologic al opeaţiei Ctjk;
- eficienţa
23.
Factori care
determină performanţele operatorilor la locul de muncă
Factori care determină performanţele operatorilor la
locul de muncă se pot grupa astfel:
I. Factori legaţi
de operatori:
1. Capacităţile şi sănătatea fizică.
2. Capacităţile şi sănătatea neuropsihică.
3. Biopsihoritmurile individuale.
4. Gradul de oboseală reziduală şi cronică.
5. Nivelul cunoştinţelor şi deprinderilor generale şi
profesionale .
6. Natura şi nivelul motivaţiei în muncă .
7. Asimilarea culturii organizaţiei în care lucrează .
II. Factori legaţi de UT
şi MT:
8. caracteristicile ergonomice şi de securitate a muncii la UT şi
MT
9. caracteristicile constructiv-funcţionale ale UT
10. disponibilitatea UT
III. Factori legaţi de
mediu:
11. Gradul de satisfacere a nevoilor materiale şi culturale ale O
.
12. Caracteristicile mediului ambiant .
13. Caracteristicile mediului psihosocial .
14. Sistemul de recompense şi sancţiuni.
15. Nivelul organizării muncii şi producţiei.
IV. Factori legaţi de
sarcina de muncă:
16. Solicitarea muncii ,
definită de: volumul activităţilor,
gradul de monotonie, ritmul, regimul pauzelor, regimul
schimburilor, concentrarea neuropsihică, poziţia la LM.
17. Responsabilitatea pentru securitatea altor oameni, pentru
valorile materiale implicate în
procesul muncii, pentru repercursiunile sociale.
24.
Operaţii, faze,
treceri, mânuiri, mişcări (definiţii)
Procesul tehnologic se subdivide in operații, faze, mânuiri și mișcări.
Operația de muncă este partea procesului
de muncă de a cărei efectuare răspunde un executant/O, la un anumit LM dotat cu utiljele și echipamentele necesare, acționând asupra unor obiecte ale
muncii, în cadrul aceleiași tehnologii de producție.
Operaţia tehnologică este o parte a
procesului tehnologic și constă în transformarea respectiv verificarea
cantitativă și/sau calitativă a obiectului muncii (OSP), realizată cu mijloace
manuale, manual-mecanizat sau mecanizat, în conformitate cu obiectul
transformării sau verificării. Ea include, pe lângă operația tehnologică de
fabricare și control, și alte elemente ale procesului de producție cum sunt
cele legate de manipulare, transport, depozitare etc.
Faza de muncă este o parte a operatiei
care se caracterizează prin
utilizarea aceleiași
unelte de lucru si aceluiași regim tehnologic.
Trecerea este o parte a fazei
care se repetă identic, fiind caracterizată printr-o cursă de lucru.
Mânuirea este partea procesului de muncă
ce reprezintă un anumit grup de mișcări ale unui executant, determinat de un
scop bine definit.
Mişcarea este cel mai simplu element al
muncii productive și constă dintr-o deplasare, luare de contact sau desprindere
a executantului de utilaj ale acestuia, de unealta de lucru, de obiectul
muncii, de MT.
25.
Componenţa şi
descrierea timpilor productivi ai timpului de muncă
Procesul de muncă se desfașoară în timpul de muncă definit ca durata reglementată a zilei de muncă.
Timpul productiv TP este timpul în cursul
căruia executantul efectuează lucrările necesare pentru realizarea unei sarcini
de muncă.
Timpul de pregătire
încheiere Tpi reprezintă timpul în cursul căruia executantul, înainte de începerea
unei sarcini de muncă, creează condițiile necesare efectuării acesteia și, după
terminarea ei, aduce LM la starea inițială.
Timpul operativ Top este timpul în cursul
căruia executantul efectuează și/sau supraveghează transformările OSP,
efectuând și acțiuni ajutătoare transformărilor. Timpii operativi se repetă în
cadrul TM cu fiecare unitate sau grupă de unități de piese, produse etc.
executate.
Timpul de bază tb este timpul în cursul
căruia executantul efectuează transformarea nemijlocită a OSP respectiv
deplasarea obiectelor la operații de manipulare și transport. Acesta necesită
neapărat acțiunea sau supravegherea directă a O.
Timpul ajutător ta este timpul în cursul
căruia nu se produce nici o transformare a OSP, însă executantul trebuie să
efectuaeze mânuirile necesare sau să supravegheze utilajul pentru ca această
transformare să poată avea loc.
26.
Componenţa şi
descrierea timpilor neproductivi ai timpului de muncă
Timpul neproductiv T N este acel timp în cursul
căruia au loc întreruperi în munca O sau în care acesta efectuează acțiuni ce
nu sunt necesare pentru realizarea sarcinii sale de muncă.
Timpul de întreruperi
reglementate Tîr
este timpul
în cursul căruia procesul de muncă este întrerupt pentru odihna și necesitățile
fiziologice ale O și pentru întreruperi condiționate de tehnologie sau de
organizarea muncii.
Timpul de odihnă și
necesități fiziologice t on este timpul în care procesul de muncă este întrerupt în
scopul menținerii capacității de muncă și al satisfacerii necesităților
fiziologice și de igienă personală ale O.
Timpul de întreruperi
condiționate de tehnologie și de organizarea muncii tto rezultă inevitabil din
prescripții tehnice de folosire a UT, din tehnologie și din activitatea O la LM
în condiții organizatorice date.
Timpul de întreruperi
nereglementate T
în
este timpul în cursul căruia procesul de muncă este întrerupt din cauze nereglementate, dependente sau independente
de O.
Timpul de întreruperi
independente de O ti este timpul provenit din cauze
tehnice, organizatorice sau naturale care nu depind de O.
Timpul de întreruperi
dependente de O t
d
rezultă din încălcarea de către O a disciplinei în muncă (întârzieri, plecare
mai devreme, părăsirea LM, discuții nelegate de producție etc.).
Timpul de muncă
neproductiv T
mn
este timpul în cursul căruia O efectuează acțiuni care nu sunt utile
desfășurării normale a procesului de producție
27.
Formele de
exprimare a normelor de muncă
Formele de exprimare a
normelor de muncă
sunt variate și depind de natura lucrărilor efectuate în întreprindere, de tipul producției și de forma de salarizare.
Formele de exprimare a
norrmelor de munca :
1. Norma de timp
NT definită ca timp stabilit unui O ce are calificarea corespunzătoare și
lucrează cu intensitate normală a muncii pentru efectuarea unei unități de
lucrare/produs în condiții tehnico-organizatorice precizate ale LM.
2. Norma de producție
NP definită prin cantitatea de produse stabilită a se efectua într-o unitate de
timp u.t. de către O care are calificarea corespunzătoare și lucrează cu
intensitate normală în condiții tehnico-organizatorice precizate.
3. Norma (zona) de
servire NS care se referă la LM delimitat prin suprafața sau înzestrarea sa,
în care O își execută atribuțiile sau sarcinile de muncă.
4. Norma de personal (formația normatăde muncă) NPers definită ca numărul de O, meseria (funcția) lor și nivelul de calificare necesare pentru realizarea de către un operatorul colectiv a unui ansamblu de sarcini de muncă normate în condiții tehnice și organizatorice precizate.
4. Norma de personal (formația normatăde muncă) NPers definită ca numărul de O, meseria (funcția) lor și nivelul de calificare necesare pentru realizarea de către un operatorul colectiv a unui ansamblu de sarcini de muncă normate în condiții tehnice și organizatorice precizate.
5. Sfera de atribuții
SA definită ca ansamblu de atribuții și sarcini de muncă stabilite unui O ce
are calificarea corespunzătoare și lucrează cu intensitate normală pentru a le
îndeplini în condiții tehnice și organizatorice precizate.
28.
Măsurarea
muncii: definiţie şi faze
Măsurarea muncii
Stabilirea timpului de
muncă real necesar pentru elementele componente ale procesului de muncă, se
realizează prin măsurarea muncii care constă în aplicarea unor tehnici şi
metode de măsurare a timpilor de muncă ce se consumă pentru efectuarea
operaţiilor, lucrărilor, serviciilor sau a unor părţi ale acestora şi în
calcularea timpilor de muncă normaţi.
Măsurarea muncii este un
lucru destul de obisnuit în întreaga industrie. Astazi aproape toata lumea isi
da seama de avantajele pe care le reprezinta masurarea muncii şi majoritatea managerilor o considera drept o cale
practica de marire a productivitatii si de reducere a costurilor de manopera.
Intr-adevar, avantajele rezutate din masurarea muncii au fost atat de evidente,
incat in decursul anilor s-a dezvoltat o tendinta pronuntata de largire a
domeniului de aplicare.
Inca de la inceput
masurarea muncii s-a axat in principal pe activitatiile cu caracter repetitiv,
ce pareau usor de masurat si de controlat.
Măsurarea muncii este o latura de baza a
studiului muncii si parcurge in general urmatoarele faze:
- pregatirea masurarii, care consta in analiza
organizarii locului de munca, a tipului productiei, in stabilirea metodei de
masurare adecvate, a O, etc;
- efectuarea masurarii in
functie de metoda si tehnicile de masurare aplicate;
- prelucrarea si
interpreatarea rezultatelor masuratorilor in vederea stabilirii normei de
munca.
29.
Măsurarea
timpului de muncă: scop, etape şi faze
Măsurarea timpului de
muncă se efectuează de fapt în două etape şi anume:
a. în etapa de înregistrare a
datelor necesare analizei, când are rolul de a furniza date cu privire la
timpul utilizat pentru realizarea elementelor procesului studiat, în condiţiile
tehnico-organizatorice existente; pe baza măsurătorilor efectuate, se
analizează şi se evidenţiază pierderile de timp de muncă ale executantului şi
întreruperile în funcţionarea utilajului, în vederea elaborării unei metode
îmbunătăţite de muncă;
b. în etapa de măsurare a
timpului de muncă necesar pentru realizarea lucrărilor în condiţiile
metodei îmbunătăţite şi ale utilizării executantului cu calificarea
corespunzătoare lucrării sau serviciului executat; din măsurările şi analizele
de timp efectuate în această etapă rezultă fondul de date necesar elaborării
normelor de muncă.
Măsurarea timpului de muncă serveşte la:
•
evidenţierea
pierderilor de timp şi a cauzelor acestora;
•
compararea mai multor metode de
muncă în vederea alegerii celei mai eficiente;
•
stabilirea
timpilor de muncă normaţi;
•
verificarea calităţii normelor de
muncă.
Măsurarea timpului de muncă
implică următoarele faze:
a. Pregătirea
măsurării începe prin analiza modului de organizare a locului de muncă la
care urmează a se face măsurarea, a tipului de producţie, a condiţiilor de
muncă, a modului de aprovizionare cu materii prime etc., urmărindu-se,
totodată, dacă aceste condiţii sunt cele specificate în foile de înregistrare a
metodelor de muncă şi a organizării locului de muncă.
b. Efectuarea
măsurării se realizează în mod diferit, în funcţie de metoda de măsurare
aplicată.
c. Prelucrarea datelor
constă în analiza rezultatelor obţinute din măsurări, ca de exemplu, la
cronometrare se face calculul datelor medii pentru elementele studiate în
perioada măsurării. Întrucât se realizează în mod diferit, în funcţie de
tehnica de măsurare aplicată, descrierea acesteia în detaliu se face odată cu
prezentarea fiecărei tehnici în parte.
30.
Mijloace
utilizate în măsurarea timpului de muncă
Pentru măsurarea timpului
de muncă se folosesc :
Aparatele indicatoare indică timpul (durata)
fără a-l înregistra; cel mai des folosite sunt ceasurile şi cronometrele.
Ceasurile se folosesc la măsurarea timpului de muncă atunci când pentru
efectuarea măsurătorilor este suficient un grad de precizie la nivel de
minute sau zeci de secunde.
Cronometrele se folosesc pentru măsurarea elementelor cu o durată de la 0,03 -
0,04 minute în sus.
Aparatele înregistratoare înregistrează direct
timpul sau alte date care dau posibilitatea determinării acestuia. Ele sunt
foarte variate, începând cu cele care funcţionează cu mecanism de ceasornic
până la cele electronice,cu sau fără peliculă de filmare(fotografiere).
Materialele auxiliare pentru măsurarea
timpului de muncă sunt: planşetele, fişele de observare şi riglele speciale.
Există atât prin metode cu
înregistrarea directă a timpului (duratei), cât şi prin prelucrarea unor
elemente intermediare, deci prin metode cu înregistrarea indirectă a timpului.
31.
Metode de
înregistrare a timpului de muncă
→ metode de
inregistrare directa a timpului
1. Cronometrarea
Tehnica cea mai veche şi
cea mai des întâlnită este cronometrarea timpului de muncă sau a timpului de
folosire a utilajului şi are în vedere măsurarea şi înregistrarea duratei
elementelor unui proces de producţie care se repetă identic, de regulă, la
fiecare unitate de produs sau serviciu.
Tehnica de cronometrare
continuă constă din măsurarea şi înregistrarea continuă a duratelor elementelor
unui proces de producţie, studiate în succesiunea lor tehnologică.
Tehnica de cronometrare
selectivă – repetată constă din măsurarea şi înregistarea duratelor
elementelor de muncă ale unei operaţii, luate separat, într-o anumită ordine
care se repetă..
Tehnica de cronometrare
selectivă-grupată constă din măsurarea şi înregistrarea duratelor elementelor de muncă ale
unei operaţii, grupate variabil de la un ciclu la altul.
2. Fotografierea - prin fotografierea
timpului de muncă şi a timpului de folosire a utilajului se înţelege tehnica de
măsurare şi înregistrare continuă a duratei tuturor elementelor unui proces de
muncă, a întreruperilor acestuia şi a timpului de folosire a utilajului în cursul desfăşurării procesului de
producţie sau de servicii.
3. Fotocronometrarea
Prin fotocronometrarea timpului de muncă şi a timpului
de folosire a utilajului se înţelege
tehnica de măsurare şi înregistrare a duratei elementelor unui proces de muncă
şi a timpului de folosire a utilajului, prin combinarea fotografierii cu
cronometrarea , în anumite perioade de timp.
→ metode de inregistrare
indirecta a timpului
4. Observările instantanee
Observările instantanee
asupra timpului de muncă şi a timpului de folosire a utilajului reprezintă
metoda de măsurare a timpului prin înregistrarea la anumite intervale a
activităţii de moment a mai multor executanţi sau utilaje , în scopul
determinării ponderii sau duratei elementelor procesului de producţie.
5. Utilizarea unor aparate de înregistrare ca, de
exemplu, oscilograful multicanal cu traductori fixați pe părți în mișcare ale
utilajelor, productograful care înregistrează timpii penru mai multe utilaje,
etc.
6. Filmarea/înregistrarea
prin care se pot reda ulterior imaginile, se pot face măsurători precise etc.
32.
Normarea
muncii: definiţie, rol, clasificare
Normarea muncii
reprezintă
complexul de activități (inclusiv măsurarea muncii) prin care se stabilește
cantitatea de muncă necesară pentru executarea unor lucrări, servicii sau
îndeplinirea unor funcții în condiții organizatorice stabilite.
Rolul normării este important
în:
- planificare:
determinarea necesarului de forță de muncă, a capacității de producție, a
duratei ciclului de producție etc.
- organizare: stabilirea
tipului procesării/producției, dimensionarea structurilor de producție,
- sistemul de salarizare.
Normarea muncii
–
clasificare:
a. După complexitate:
- Norme pe elemente,
referitoare la efectuarea unei singure ooperații
- Norme grupate,
rezultate din însumarea celor pe elemente, pentru efectuarea unui grup de
operații
b. După metoda de
normare:
- Norme tehnice,
stabilite prin calcule, măsurare sau după normative,
- Norme empirice,
stabilite pe bază de date statistice și experimentale sau prin comparație
c. După sfera de
aplicare:
- Norme locale, stabilite
pentru conțiile tehnico-organizatoricespecifice unei singure unitățiîn care se
elaborează și se aplică
- Norme unificate,
stabilite pentru aceleași elemente ale
procesului de producție și pentru condiții de muncă identice în mai multe
unități – unificarea fiind pe economie, firme etc.
d. După stadiul de
aplicare:
- Norme definitive,
stabilite pentru un proces tehnologic și un proces de muncă organizate
rațional, modificându-se numai o dată cu schimbarea condițiilor avute în vedere
la elaborare,
- Norme de însușire, la
un moment dat, exprimând cantitatea de muncă necesară în realitate,
corespunzător nivelului de însușire a noilor condiții tehnico-organizatorice
oferite executantului,
- Norme provizorii,
stabilite de obicei prin comparație cu lucrări similare sau prin evaluare,
fiind valabile maximum o perioadă stabilită , în care se elaborează normele
definitive.
33.
Norma de timp
şi componenţa ei din timpii de muncă
NT are în
general următoarea componență:
34.
Normativele şi
normativele de muncă, tipuri de normative
La stabilirea normelor de muncă o importanță deosebită o au normativele.
În general, prin normativ se înțelege o indicație sau o prescripție valabilă și
obligatorie în condițiile în care a fost stabilită, prescripție ce exprimă
relația între mărimi ce se condiționează reciproc.
Normativele redau date cu privire la consumul de timp, consumul de
materiale și energie, nivelul de iluminare, regimurile realizare a operațiilor
de prelucrare dimensională etc.
Normativele de muncă reprezintă mărimi – stabilite pe bază de studii pentru
condiții tehnice și organizatorice precizate – care exprimă necesarul de muncă
pentru efectuarea diferitelor elemente ale procesului de muncă sau care stau la
vaza calculului acestui necesar.
Din punct de vedere al conținutului lor avem:
- Normative de timp de muncă, pentru componentele normei de timp NT,
- Normative de frecvență, pentru indicarea numărului de repetări a
unei acțiuni pe unitatea de măsură a produsului (ex: frecvența măsurătorilor în
controlul dimensional),
- Normative de servire pentru stabilirea normei de servire Ns,
- Normative de personal pentru stabilirea normei de personal Npers,
- Normative de regim tehnologic pentru precizarea condițiilor de
folosire a utilajelor (ex: regim de presiune, turație, viteză, avans etc.),
echipamentelor tehnologice (ex: unghiuri de ascuțire etc.), materialelor sau
produselor (ex: duritate, toleranțe, temperaturi de încălzire etc.) utilizate
în desfășurarea procesului de producție.
35.
Sisteme
normative de timp pe mişcări: exemple şi descriere MTM cu subsisteme
Pentru normarea lucrărilor manuale se pot utiliza sisteme de normative de
timp pe mișcări, ce reprezintă un ansamblu de mișcări tip, inclusiv duratele
acestora și modul de grupare și combinare a mișcărilor componente. Aceste
sisteme descompun orice proces de muncă sau operație în mișcările de bază
(10...30 mișcări) necesare ptr executare, permit acordarea ptr mișcare a unui
timp normativ predeterminat funcție de natura și dificultatea de realizare a
acesteia, astfel ca prin însumarea timpilor pe mișcări să poată fi determinată
rapid și echilibrat norma de muncă sau o componentă a ei.
Cele mai răspândite sisteme normative de timp pe mișcări sunt:
MTM (Methods Time Measurement)
WF (Work Factor)
PMTS (Predetermined Motion Time Systems)
MOST (Maynard Operation Sequence Technique)
MTM folosește ca unitate de măsură a timpului TMU (Time Measurement Unit).
1 TMU = 10-5 h = 0,0006 min = 0,036 s
MTM cuprinde trei subsisteme:
MTM1 – destinat producției în masă și de serie mare, care cuprinde în total
24 de mișcări (9 pentru mâini, 2 pentru ochi, 13 pentru corp și membre
inferioare),
MTM2 – destinat producției de serie mijlocie și mică, fiind de 2,5 ori mai
expeditiv comparativ cu MTM1, deoarece cuprinde în total 9 mișcări (5 pentru
mâini, 1 pentru ochi, 3 pentru corp și membre inferioare),
MTM3 – destinat producției nerepetitivă sau de serie foarte mică, fiind de
2 ori mai expeditiv comparativ cu MTM2, deoarece cuprinde în total 4 de mișcări
(2 pentru mâini, 1 pentru ochi, 1 pentru corp și membre inferioare).
36.
Particularităţile
stabilirii normelor de muncă: producţia de masă sau de serie mare
În cadrul producției de masă sau de serie mare, care un caracter stabil. Se
folosesc, de regulă, utilaje și instalații speciale, destinate efectuării
unei singure operații, care se repetă. Fiind vorba de LM specializate, la
elaborarea normei de muncă se știe precis la care LM sau UT se va efectua
operația ce se normează și se pot preciza în detaliu condițiile concrete de
producție.
De regulă, aceasta este organizată în flux cu ritm reglementat. Analiza
operațiilor trebuie să fie efectuată prin defalcarea acestora pe mânuiri și –
unde este necesar chiar pe mișcări. Fiecare operație fiind efectuată de același
O timp mai îndelungat, se poate stabili cu precizie succesiunea mișcărilor și
mânuirilor, creându-se astfel posibilitatea formării unor deprinderi de grad
superior.
Aspecte:
a. Stabilirea normelor se face, de regulă, prin calcul analitc, pe bază de
normative de muncăș timpul de funcționare utilă a UT se calculează pe baza
regimurilor optime de funcționare a acestora (normative de regim)ș în unele
cazuri, pnă ce O își formează deprinderile necesare, se poate folosi și metoda
studierii consumului de timp prin observări directeș sunt cazuri în care elaborarea
normelor se poate face pe baza sistemelor de normative de timp pe mișcări;
b. Se cere o precizie mare, deoarece fiecare operație se repetă de foarte
multe ori și de aceea, chiar erori mici pot duce la erori mari în aplicarea
normelor, precum și la greșeli în determ capacității de producție a diferitelor
sectoare/ateliere/sisteme de fabricație;
c. Gradul de diferențiere a elementelor operației trebuie să fie maxim, de
regulă, până la mânuiri sau mișcări; în cazul proceselor semiautomate și
mecanice, pe lângă studierea mânuirilor ce se execută de O, se supun unei
analize foarte amănunțite UT, ET, SDV, în vederea stabilirii posibilităților
complete de producție, a descoperirii eventualelor soluții de modernizare a UT
și a determinării celor mai productive regimuri de funcționare a acestuia.
d. Normativele de regim se elaborează pentru anumite OSP, materiale,
mașini, unelte și scule cu caracteristici bine precizate; normativele timpului
ajutător se elabprează pentru tipuri și modele de mașini și scule, pe mânuiri
și complexe de mânuiriș pentru utilajul special se elaborează fișele de
exploatare, care cuprind regimurile de lucru și timpul ajutător respectiv;
e. Datorită faptului că operațiile se repretă de foarte multe ori,
cheltuielile necesare volumului de muncă de normare se recuperează destul de
repede, prin economia de timp obținută la aplicarea normei corespunzătoare.
37.
Particularităţile
stabilirii normelor de muncă: producţia de serie mijlocie
La producția de serie mijlocie se folosesc în special utilaje cu comenzi
numerice
CN, centre de producție cu comenzi numerice CNC, celule și linii de
producție flexibile robozitate și, mai rar, utilaje universale, iar fiecărui O
îi sunt atribuite câteva operații, care se pot repeta la anumite intervale de
timp. În general normele de muncă trebuie să aibă la bază normative de timp de
muncă pe grupe de mânuiri sau pe mânuiri, precum și normative de regim.
Normativele de timp, pe grupe de mânuiri cu același conținut de muncă,
stabilite pentru producția de serie mijlocie, sunt, de regulă, mai largi decât
cele pentru producția de masă sau de serie mare. De aceea, acestea nu pot fi
folosite întocmai la acest tip de producție. Ele pot fi adaptate la condițiile
de organizare a muncii și a producției de serie mijlocie pe baza unei analiza
minuțioase a acestora.
Aspecte:
a. Procesul de producție trebuie defalcat, de regulă, până la faze, analiza
și studiul elementelor de muncă trebuiesă se facă în primul rând la acele
lucrări care au un grad mai mare de repetare și afectează un volum mai mare de
muncă; pe baza rezultatelor cercetărilor efectuate se stabilește structura
operațiilor, durata acestora și normativele de regimuri tehnologice;
b. Normele de muncă se stabilesc prin calcul analitic, pe bază de normative
de muncă specifice acestui tip de producție (în raport cu mărimea seriei);
timpul de funcționare a utilajului se calculează pe baza normativelor de
regimuri tehnologice și a datelor din fișa tehnică a utilajului; normativele de
regimuri sunt elaborate pe lucrări, pentru utilaje, dispozitive și scule
universale, folosite frecvent, iar în unele cazuri și pentru scule speciale;
pentru operațiile care apar cel mai frecvent, se precizează mânuirile tip, din
care se compun și se elaborează normativele de timp pentru aceste mânuiri;
normativele de timp ajutător sunt elaborate pe grupe de mânuiri și pe anumite
tipuri de utilaje, scule și dispozitive universale, folosite la producția
respectivă;
c. Prin trecerea de la executarea unei serii de lucrări la o serie de alte
lucrări, utilajul trebuie reglat din nou, reglarea putând avea loc în cursul
aceluiași schimb de muncă; timpul necesar pentru această reglare se include în
norma de timp de pregătire și încheiere pe lot (serie), numai în măsura în care
reglajul se efectuează de către O operațiilor respective;
d. Folosindu-se în cea mai mare parte utilaje și instalații universale, O
poate efectua operații diferite, care se succed, de regulă, după trecerea unui
anumit interval de timpș asimilarea șucrărilor de către un O are în acest caz
un caracter mai universal, fiind vorba de însușirea unui număr mai mare de
mânuiri, care se repetă la perioade mai mare și deci nu se mai justifică din
punct de vedere economic o analiză amănunțită (ca în cazul anterior);
e. În cazul fabricării pieselor normalizate (standardizate) și a pieselor
de destinație generală, se poate folosi pentru elaborarea normelor metoda
comparației, bazată pe norme tip.
38.
Particularităţile
stabilirii normelor de muncă: producţia de serie mică sau unicate
La producția de serie mică sau unicate apar lucrări foarte variate și
treceri frecvente
de la un tip de produs la altul. Procedeul cel mai potrivit de stabilire a
normelor este aici cel prin comparație cu normele tip, stabilite pentru
produsele, lucrările sau operațiile cu frecvență și pondere mai mare. Se aplică
și procedeul de calcul pe bază de normative de muncă și special pe bază de
normative de timp grupat, de regulă, pentru normarea lucrărilor cu volum mare
de muncă.
Aspecte:
a. Procesul de producție se defalcă pe operații și uneori pe faze,
indicându-se numai ordinea în care se succed diferite feluri de prelucrări și
asamblări; pentru anumite operații reprezentative, care se repetă mai des, se
indică regimurile tehnologice ale utilajului, dispozitivelor, uneltelor de
lucru și instrumentelor de măsurat/verificat;
b. Pentru lucrările cu volum mare de muncă se aplică procedeul de calcul
analitic, pe bază de normative de muncă, ca la producția de serie mijlocie;
c. Pentru lucrările care se repetă rar și în loturi relativ mici, însă cu
operații similare, se trece la tipizarea proceselor de producție, la tehnologia
de grup și la stabilirea de norme tip, determinându-se norma pentru anumite
piese caracteristice, cu formă sau construcție asemănătoare și care se repetă
mai des, cu toate că pot exista între ele anumite deosebiri cu privire la
dimensiuni;
d. Pentru reducerea numărului de normative de muncă, acestea pot fi
grupate; gruparea poate merge până la operații întregi sau la proces de
producție (corespunzător unui reper/OSP).
39.
Sisteme
tehnice: definiţie, tipologie
Sistemul tehnic este un sistem fizico-chimic construit cel puțin în parte
din corpuri solide și fluide produse prin mijloace tehnice și destinat
îndeplinirii unei funcții utile în cadrul sistemelor de acțiune, care reunesc operatori
umani și sisteme tehnice specifice.
Tipologia sistemelor tehnice:
a. Din punct de vedere structural-funcțional:
1. Utilaje UT, compuse din M(A)T și ET care completează funcțiile lipsă ale
M(A)T. Acestea sunt compuse din subansambluri, piese, obiecte, corpuri,
programe de funcționare care asigură îndeplinirea categoriilor de funcții
tipice utilajelor (transformare intrări în ieșiri, transfer, stocare, conducere
procese). Orice utilaj are în componență:
- o structură de conducere (de comandă-control-reglare a funcționării și de
interconexiune preponderent informațională cu O)
- o structură de execuție (de informare, operare prin transfer, stocare și
transformare a substanței, energiei, informației).
2. Instalații I, compuse din construcții C și rețele tehnice R, având
funcția de condiționare a desfășurării altor procese, în/de către alte sisteme.
Acestea sunt compuse din subansambluri, piese, obiecte, corpuri, programe de
funcționare care asigură îndeplinirea categoriilor de funcții tipice I (condiționare,
transfer al S/E/I, stocare, conducere procese).
3.Mașina este un sistem tehnic format din organie de mașini și mecanisme cu
mișcări stereomecanice (ale unor corpuri solide rigide) determinate, capabil să
transforme o formă de energie în lucru mecanic util (mașini de lucru) sau un
lucru mecanic într-o altă formă de energie, nestereomecanică (mașini de forță).
4.Aparatul este un sistem tehnic capabil, fără mijlocirea energiei
stereomecanice,să transforme,transfere,stocheze energie și/sau să proceseze,transfere,stocheze
inform.
5.Construcția este o clădire sau ansamblu de clădiri realizate dintr-o mare
varietate de materiale și componente care servesc la îndeplinirea diverselor
funcții de condiționare, adăpostire,depozitare,fundare în raport cu solul,barare/separare,susținere,
protecție etc.
6.Rețelele sunt sisteme tehnice care asigură transferul fără transformarea
S/E/I.
b. După funcțiile îndeplinite, sistemele tehnice sunt:
1. De transformare ;
2. De control ;
3. Pentru transfer ;
4. Pentru stocare ;
5. De condiționare .
c. După natura resurselor procesate preponderent, sistemele tehnice
pot procesa:
1. preponderent substanța ;
2. preponderent energia;
3. preponderent informația
40.
Sisteme de
acțiune tehnologică la nivel de operație: componente și legături
componente și legături
Mașina de fabricare MF este sistemul tehnic constituit în parte din organie
solide, cu mișcări relative determinate, care transformă o formă de energie
primară E12 în energie stereomecanică E21 (transferată
sub formă de lucru mecanic al unor corpuri rigide în mișcare),utilizată direct
pentru prelucrarea,asamblarea sau dezasamblararea unor CSP.
Aparatul de fabricare AF este sistemul tehnic constituit în parte din organie
solide, imobile și mobile, care ecluzând energia stereomecanică, transformă o
formă de energie E12 în alta E21,utilizată direct pentru
prelucrarea, asamblarea sau dezasamblararea unor CSP.
În cadrul SATO,MF sau AF sunt
subsistemele tehnice principale.
Un echipament de completare EC este definit ca un subsistem al SATO
care completează funcțiile lipsă ale MF sau AF, transformând în energie
secundară E22, energie primară E13 absorbită din mediul
SATO, independent de energia E12, absorbită de MF, AF.
Un dispozitiv DC este definit ca EC particular, ce nu absoarbe energie
primară de la mediul SATO.
Un corp de transfer CT este definit ca un subsistem al SATO ce
transferă în principal, la locul de desfășurare a procesului, energia secundară
și informația necesară transformărilor specifice operației tehnologice
respective și/sau transferă de la locul desfășurării procesului înspre mediul
extern SATO energia necesară transformării absorbită de CSP într-o operație
prealabilă.
Mediul de lucru ML este definit ca un subsistem al SATO constituit din corpul fluid care
inaintea acțiunii CT este în contact cu CSP, iar după începerea acțiunii CT
este înlăturat sau este supus transformărilor determinate de participarea sa la
constituirea sau/și existența CT.
Spațiul de lucru SL este un subsistem al SATO ca volum, considerat în
dinamica sa, ce cuprinde porțiunile din CSP, CT, ML, materialul de adaos MAC,
materialul de protecție MPC și deșeul tehnologic DTT, în care se manifestă
interacțiunile componente ale procesului ce realizează transformările
(intrări-proces-ieșiri) specifice operației tehnologice respective.
Echipamentul tehnologic ET se numește ansamblul elementelor {CT, EC, DC}, iar utilajul
tehnologic UT se numește ansamblul {MF, AF, ET} la nivel de operație. Dacă
UT este automatizat, în componența lui se află un echipament de reglare ER
specific nivelului de automatizare al UT.
41.
Metode,
procedee și procese tehnologice (definiţii). Categorii de sisteme tehnologice
de prelucrare
Metoda tehnologică de fabricare (prelucrare & asamblare) şi control
este un mod sistematic şi principial de execuţie a unei operaţii în cadrul
SATO, a unei serii de operaţii în cadrul sistemelor de acţiune tehnologică mari
ierarhizate, mod comun după un criteriu esenţial pentru mai multe clase de
procedee tehnologice.
Metodele tehnologice de rezultat însumează diferite medote tehnologice de
fenomen, cu procedee tehnologice corespunzătoare rezultatului (prelucrare prin
eroziune, sudare, lipire, tăiere etc.)
Procedeul tehnologic de fabricare şi control este determinat de mijloace şi
condiţiile în care se aplică o metodă tehnologică, adică diferă funcţie de UT
{MF, AF, ET}, ML etc. În cadrul fiecărei metode tehnologice se deosebesc
diferite procedee tehnologice, funcţie de criteriul considerat.
Procesele tehnologice se realizează prin operaţii tehnologice la nivel de LM,
celulă/linie de fabricare etc., aplicând diferite metode şi procedee
tehnologice capabile să realizeze sortimentele ij cu performanţe impuse de
competitivitatea în piaţă (calitate/costuri).
Sisteme tehnologice de prelucrare
Categorii din punct de vedere al rezultatului:
- Prelucrare dimensională prin care se modifică la CSP forma,
dimensiunile, rugozitatea, caracteristicile bio-fizico-chimice ale stratului
exterior al suprafeţelor ce delimitează CRP de mediul său exterior;
- Tratament prin care se modifică structura materialului,
proprietăţile bio-fizico-chimice interne şi ale stratului exterior;
- Suprafaţare prin care se modifică proprietăţile stratului
exterior, fie prin acoperire cu un strat de material de adaos MA, fie prin
modificare a rugozităţii suprafeţei CSP.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu